کد مطلب:141908 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:150

معرفت و ادب ام البنین
ام البنین از نور علم علی علیه السلام و ادب آن ولی الله الاعظم بهره ها داشت؛ تا آنجا كه نزد امام حسن و امام حسین علیهم السلام و نیز زینب علیهاالسلام مورد احترام و تكریم بود. [1] ام البنین علیهاالسلام به ازدواج حضرت علی علیه السلام درآمد. او وقتی به سوی منزل امیرالمؤمنین علیه السلام رهسپار شد، از برادران و خواهران خویش خواست كه در كنار در خانه همه توقف كنند تا او به داخل خانه رود و بازگردد. همه در انتظار بودند. پس از دقایقی از منزل بیرون آمد. اشك از چشمانش سرازیر بود. سپس فرمود: «به بركت الهی بفرمایید! چرا كه حسن و حسین علیهماالسلام با ماندن من در این خانه موافقت فرمودند» از او اصل ماجرا را پرسیدند. فرمود: «من از حسن و حسین پرسیدم كه آیا آنها مرا به خدمتگزاری می پذیرند تا در این خانه برای همه


خدمت كار باشم» او گفته بود: «سادتی انا هنا خادمة عندكم جئت لخدمتكم، فهل تقبلونی بهذا الشرط... و الا فانی راجعة الی داری؛ ای آقایانم! من اینجا نزد شما خدمت كاری هستم كه آمده ام تا خدمتگذاری كنم. پس آیا مرا به این شرط می پذیرید؟ و گرنه من به خانه خود بازمی گردم» پس امام حسن و امام حسین و زینب علیهم السلام به ایشان خوش آمد گفتند و فرمودند: «انت و عزیزة كریمة و هذا بیتك؛ شما عزیز و بزرگوار هستید و این خانه هم متعلق به شماست». [2] .

بر خردمندان، همین برخورد مؤدبانه ام البنین علیهاالسلام گویای معرفت او به ساحت مقدس فرزندان فاطمه زهرا علیهاالسلام است؟ البته به اقرار دو امام معصوم علیه السلام و خواهرشان زینب علیهاالسلام حضرت ام البنین از خوبان و انسانی كریم و بزرگوار است.


[1] العباس بن علي عليه السلام، ص 42.

[2] العباس بن علي عليه السلام، ص 9.